Freelance
forum

By Jane Furnival

I WISH they would ban those adverts
which claim that you can earn £50,000 a
year as a freelance writer. It’s a fraudulent
claim in the current climate.

“The situation is pretty dire,” says a
member. “Income is down by 25%,” says
another, “Selling stories is harder.”

The Sun has lowered its rates to a
princely £20 for one or two paragraphs
or up to £135 for large general features
or sports articles. The Bizarre section pays
£600 for a lead. Photography rates start
at £78.75.

“The Sun will pay significantly more
than any of our immediate rivals,” they
trumpet optimistically in a letter
accompanying the bad news.

Work for free

People are noticing a drop-off in work
as editors pressure their staff to substitute
for freelances. Also, comments one
member, an influx of would-be freelances
who can’t write and aren’t trained is
muddying the market.

Someone else notes “the increasing
number of websites and magazines that
want you to work for free ‘to enhance your
portfolio’. “I was offered £10 for a 500-
1000 word product review for a financial
website — whoo!” says a disenchanted
newcomer.

All this means that our members are
seeking new markets. “I charge £140 for
a seven hour day, freelance copywriting,”
comments one.

Another freelance said she tried
‘bidding’ sites, such as scriptlance, in
which you are asked to pitch and give your
price to write a particular story. She soon
gave up. “You are often competing against
Asia and the US where they will do a 500-
word story for 5 dollars.”

However, she remarks that People per
Hour, Guru.com and Elance - which she
says limits you to three bids for work a
month unless you pay a fee — sometimes
have ‘quite decent jobs’ in journalism and
corporate copywriting, with jobs and
‘chunky projects’ awarded on the quality
of your pitch, not price.

RATES ROUND-UP

Evening Standard, 1000 words, feature,
£400. Cosmopolitan, 750 words, one page
real life health, £325. Women’s magazine,
900 words, £320. National tabloid paper,
travel feature, 1500 words, £600. French
women’s magazine, overseas property
feature, 1800 words, £1,300 paid in euros.
Sunday Telegraph, 1400 words, feature,
£700. Aston Martin magazine, 500 words,
feature, £250. Press release, £100, two
hours’ work. Good Morning TV, 5-minute
live appearance and writing script, £350.
Sunday Mirror, news feature photograph,
£180. Wimpey Homes Newspaper, lifestyle
feature photograph, £100.

MGN FORGED
TO BAGK OFF

MGN Management has been forced
to climbdown from its unilateral
imposition of a pay freeze on Daily
Mirror, Sunday Mirror and The
People journalists.

Also, crucially, it has been forced to
climbdown from its attempt to
unilaterally end the BAJ/MGN arbitration
agreement.

The climbdown came after BAJ
complained to the Central Arbitration
Committee (CAC) which is available to
intervene if either party to an official
recognition agreement — as at MGN —
fails to follow the agreement.

The Company gave an undertaking to
Professor John Purcell, chairman of the
CAC panel set up to consider BAJ’s
complaint, that they would discuss
BAIJ’s 2009 House Claim and take part
in arbitration over it if necessary.

The Company has asked for the
arbitration agreement to be reviewed and
BAJ has agreed to take part in the review
under the auspices of ACAS.

However, BAJ negotiators have made
it clear that BAJ would not give up
arbitration unless some other independent
mechanism was agreed to enable
differences to be resolved peacefully.

On November 11, HR Director Lesley
Sommerville told BAJ negotiators that
the Company was withdrawing from the
arbitration agreement with immediate
effect.

NMember’s Book

Cedric Pulford’s Byliners has tips for
beginning and established freelances.
128pp. £8 (includes 20% BAJ discount):
Tturi Publications, Office 2, Broad
March, Daventry NN11 4HE.

ANY members who have new books on
sale are free to give details in this book
column. Just email 25 words of basic
information to: office@bajunion.org.uk

Key Facts

@ RPIINFLATION: January 1987 —100.
January 2009 —210.1. Rise in past year 0.1
per cent.

® AVERAGE EARNINGS: 2000 — 100.
January 2009 — 138.2. Private sector rise
in the past year, excluding bonuses, 3.4 per
cent.

@® UNEMPLOYMENT: At 31 January
2009 - 2,030,000. Up 421,000 in the past
year.

@® HOUSES: Halifax national house price
index: 1983 — 100. February 2009 — 518.9.
Annual change — minus 17.7 per cent.

@® MOTORING: AA’s system for mileage
rates for petrol cars averaging 10,000
miles a year: Car cost new up to £10,000
—36.84p a mile. Car cost new £10,000 —
£13,000 — 45.35p a mile. Car cost new
£13,000 — £20,000 — 59.71p a mile.

Group Managing Editor Eugene Duffy
said the Company would not be dictated
to by an ACAS arbitration panel again.
He said the Company had put the facts
to the recent pay arbitration and had not
been listened to.

The Company was obviously smarting
over the fact that BAJ won the arbitration
hearing last August and MGN journalists
were awarded a pay rise of 3.5% against
the Company’s 3% offer.

Lesley and Eugene also knew
presumably that the parent company,
Trinity Mirror plc, was about to announce
a pay freeze across all subsidiary
companies, including MGN, on
November 19.

They obviously hoped to railroad
BAJ negotiators into accepting the
ending of arbitration without a
murmur, but, on legal advice, BAJ
asked the CAC for assistance.

The 2009 House Claim which seeks
a 5% rise in line with RPI inflation in
the benchmark month of September was
submitted to MGN on February 13. The
Company has totally rejected it. Talks
are now being held over the claim, but
arbitration looks likely.

The pay scene across Fleet Street is
mixed. About half of the titles have had
rises ranging from 2% to 3.8% and the
others have had pay frozen.

Latest Trinity Mirror accounts show
that MGN titles achieved an operating
profit of about £65 million in 2008 —
enough to give journalists a decent rise.

Steve Turner said: “We must keep
MGN arbitration to resolve any serious
difference in the future. The alternative
of strike action helps no-one. Hopefully,
the new Management will come to
see that conciliation is better than
conflict.”

Your finances

BAJ’s finances were under considerable pressure in 2008, as the accounts below
show. BAJ had income of £140,145 and expenditure of £140,523.33, leaving
a deficit for the year of £378.33. Fortunately, BAJ has reserves to help out.
The books are now being audited.

Our Management Accounts from 1 January until 31 December are:

INCOME
Advance/arrears subs 5,450.00
Donations 6,200.00
Bank interest 322.44
Legal fees for compromise
agreements 4,150.00
Dividends 9.61
Sale of mobile phones 31.92
Office rates rebate 800.53
Monthly subs received

January 10,086.00
EXPENDITURE
Legal expenses/Helpline
premium 19,437.60
Legal advisers’ retainers 25,441.96
Legal adviser’s practising
certificates 1,125.00
Legal adviser’s, NEC’s
and FOCs’ insurance 1,035.41
Other legal bills/court charges  8,536.01
Tax Helpline 1,292.52
BAJ Press Cards 1,207.53
UK Press Cards 930.45
Trainee Press Cards 12.50
Company search fees 71.57
BAJ NEWS 5,493.38
Books 3249
LRD affiliation fees 95.00
Bounty payments 800.00
Pay/NIC (S. Turner) 23,316.20
Pay/NIC (D. Thomas) 21,730.48
Keyman insurance 1,296.78
Telephones (4) 2,842.83
Facsimiles (2) 636.00
Mobile telephone 564.78
Laptop dongle 52.00

February 10,161.00
March 10,294.00
April 10,213.00
May 10,114.00
June 10,131.50
July 10,231.50
August 10,064.00
September 10,268.50
October 10,361.50
November 10,649.00
December 10,606.50
TOTAL 140,145.00
Computer support 333.97
Website 179.21
Equipment Fund 426.43
Photocopying 229.17
Postage 937.85
Stationery/printing 1,775.34
Secretarial 5,563.26
Bookkeeping 1,135.00
Audit fees 2,173.75
Bank and BACS charges 885.45
Office rent 5,072.15
Office service charges 1,660.05
Office rates 979.05
Office water rates 401.20
Office insurance 613.62
Sundry expenses 2,201.34
TOTAL 140,523.33

TOTAL INCOME  140,145.00

TOTAL EXP 140,523.33

IN HAND -378.33
Reserves: £15,438.80
Unit trust savings 3,250.00 (cost)

Published by the British Association of Journalists, 89 Fleet Street, London, EC4Y 1DH. Phone 020 7353 3003. Fax 020 7353 2310. Email: office@bajunion.org.uk Website: www.bajunion.org.uk
Printed by A.R. Adams & Sons, Dour Street, Dover, Kent, CT16 IEW

B =->Z 301 mO=-0Ct

Tribunal slams News of the World liars

BULLIES
EXPOSED

members.

Matt: Confidence restored

THE world of journalism is on fire in the economic crisis.
Staffers are suffering redundancies and pay freezes, and
freelances are suffering savage cuts in payments.
BAJ is ready to help. General Secretary Steve
Turner, Membership Secretary Deborah Thomas and
our legal team are working flat out to assist affected

The scandal is that most newspaper and magazine
groups are still making reasonable profits, but they won’t
use the money to cushion jobs, pay and fees until the
tide turns. Shame on them!

Even worse than the economic doom and gloom is the
corporate bullying which has been happening almost
unrecorded in many editorial departments for years.

So this issue of BAJ NEWS is devoted to the case of
sportswriter Matt Driscoll who was bullied into a mental
breakdown by nasty senior executives at the News of
the World, but who has now triumphed over his
tormentors in the employment tribunal.

The last BAJ NEWS told the story of another

member who received an out-of-court settlement of

£225,000 after being bullied into a mental breakdown,
but the case had to be anonymous and circumspect in
content because of a confidentiality agreement.

Matt’s case can be reported in full horrific detail
because it was heard in public. The tribunal panel’s 50-
page judgement is a damning indictment of the News
of the World. Matt has got his confidence back.

SENIOR executives at the News of the World
stand condemned of deliberately damaging the
career and health of its ‘“‘gifted” sports writer
Matt Driscoll.
The Employment Tribunal at Stratford, East
London, said the senior executives were guilty of:
® Manufacturing allegations of misconduct against
Matt with the sole aim of being able to dismiss
him.
® Causing Matt’s mental illness.
® Bullying him repeatedly.
® Violating his dignity and creating an intimidating
and hostile environment.

® Failing to give accurate evidence, being evasive
and, in one case, lying on oath.

® Failing to have a policy on disability.

® [acking an understanding of the effects of a
depressive illness.

The guilty are:
Andy Coulson, former Editor, now Head of
Communications for the Conservative Party (who
did not give evidence).
Neil Wallis, former Deputy Editor, now Executive
Editor (who did not give evidence).
Stuart Kuttner, long-time Managing Editor.
Paul Nicholas, Deputy Managing Editor.
Ann Paul, Director of Human Resources.
Fiona Spink, former Human Resources Business
Partner.
Mike Dunn, former Sports Editor, now Sports
Editor of The Sun.

The Tribunal said the Senior Management Team

APPEAL DENIED

THE News of the World tried to appeal
against the Tribunal’s decision, but the
Employment Appeal Tribunal (EAT) wouldn’t
allow it.
Mr Justice Wilkie reviewed the Company’s 9-
page Notice of Appeal and concluded: “I am
unable to see that any of the grounds raise an
arguable point of law rather than disagreement
with the outcome dressed up.”

Mr Wilkie added: “This is rather an elaborate
exercise in applying a fine toothcomb to a
lengthy decision.”

The paper has now asked the EAT for an oral
consideration of its grounds of appeal.

of Mr Coulson, Mr Wallis, Mr Kuttner and Mr
Nicholas (aided and abetted by Ms Paul, Mrs Spink
And Mr Dunn) cynically orchestrated a plan to
remove Matt from his job before and after he became
ill.

After a seven-day hearing, the three-man Tribunal
panel found unanimously that Matt had been unfairly
dismissed and had been subjected to disability
discrimination and harassment.

The Tribunal will meet again to decide how much
compensation Matt should be awarded. A hearing
has not yet been fixed.

The Tribunal’s 50-page judgement chronicles
minutely the appalling bullying and ill-treatment

to which Matt was subjected.

Matt was put on a 1st disciplinary charge over a
complaint by Arsenal Football Club in July 2005.
He was put on a 2nd disciplinary charge over a
complaint by Charlton Football Club in March 2006.
He was notified of a 3rd disciplinary charge over
timekeeping and performance in July 2006.

Matt then became seriously ill with stress. He was
dismissed in April 2007 at a hearing at which he
was not present and while he was still off sick.

The Tribunal’s judgement said that it accepted
the Claimant’s evidence that Mr Coulson turned
against him as a result of an incident in late 2004.
Mr Coulson gave Matt a tip that Arsenal Football
Club was planning to play in purple shirts to
celebrate its centenary. The Club’s Press Office
denied it. So Matt didn’t write the story.

Some three months later, The Sun ran the story
and Mr Dunn said to Matt: “Coulson will be on
the warpath over this. We are dead.”

The Tribunal said: “Mr Dunn denies any such
conversation with the Claimant. We find that such
a conversation did take place.”

The Tribunal added: “The impression given to
us, from reading the documentation and considering
the evidence as a whole, was that the senior
management team were going through a cynical
process of giving the appearance of fairness
towards the Claimant.

“By giving him a first warning, final warning and
then dismissal, they hoped to avoid a successful

Turn to centre pages



J
U
S
T
]
C
E
F
O
R
W
A
T
T

MATT
MADE
ILL

MATT was taken ill with
chest pains on 18 July
2006 after he was hit with
his 3rd trumped up
disciplinary charge. His
GP diagnosed stress
reaction and signed him
off work.

Deputy Editor Neil
Wallis reported Matt’s
illness to Editor Andy
Coulson. Mr Coulson
replied by email on 19
July 2006: “Want him out
as cheaply and quickly as
possible.”

Matt was then
bombarded with phone
calls, emails and letters
demanding that he see
the Company Doctor,
Andrew Deuchar.

The Tribunal said:

“During the first few
days of the Claimant’s
sickness absence,
numerous telephone calls
were made to him by
Stuart Kuttner, Managing
Editor and Fiona Spink,
HR Business Partner,
although they did not
succeed in speaking to
him. In addition, Ann
Carville, the Group
Occupational Health
Manager and Ann Paul,
the HR Director, made
telephone calls.

“Mrs Spink wrote to the
Claimant, by letter dated
28 July 2006, to inform
him that Ann Carville,
would visit him at home
on 3 August, 2006.

“Mr Turner sent an
email to Mrs Spink, dated
1 August 2006. He said the
Claimant was satisfied
with his GP and asked her
to cancel the visit.

“Mrs Spink refused to
cancel the appointment,
but confirmed it. It was
bullying behaviour.

“We find that Mr
Coulson’s desire to get rid
of the Claimant as cheaply
and quickly as possible
was his desire not only on
19 July 2006, but also as
early as August 2005.”

HE THREE PHONEY GHARG

SHORTLY after the London
bombings in July 2005, said
the Tribunal, the Claimant
wrote an article about the
religious faith of Kolo Toure,
the Arsenal footballer,
including quotes from him.

Arsenal complained to Sports
Editor Mike Dunn, alleging
that Matt put words in Mr
Toure’s mouth that he had not
said.

Mr Dunn contacted the
Claimant and asked him to
provide him with the taped
interview and copies of his
notes. He was on holiday at the
time and returned from
Manchester to Kent to get the
taped interview and email it to
Mr Dunn on 3 August 2005.

Delay

Mr Dunn emailed the Arsenal
Press Officer Ms Docherty on
5 August to apologise for the
delay. He then went on holiday
between 13 August and 1
September. He did not ask
anyone to do anything about the
complaint while he was away.

Ms Docherty made a
complaint to the Press
Complaints Commission on
31 August. She complained
about inaccuracies, failure to
respect privacy and Mr Dunn’s
delay in processing the
complaint.

The Claimant was
subsequently notified of a
disciplinary hearing to consider
allegations of inaccuracies in his
interview with Toure and an
unacceptable delay in dealing
with the complaint. Managing
Editor Stuart Kuttner appointed

Arsenal
complaint

Mr Dunn to conduct the
hearing.

Mr Dunn issued the Claimant
with a first written warning. Mr
Dunn concluded that the
Claimant’s standards of
professional behaviour had
fallen below an acceptable
standard because his quotations
were not backed up by a taped
note. As to the allegation of
unacceptable delay, Mr Dunn
noted that there were some
mitigating points. He did not
state that he himself had caused
the delay.

The Tribunal said: “Mr
Kuttner emailed Mr Coulson
on 9 November 2005. The
contents are telling. He stated
that the situation was not black
and white enough to dismiss
Matt Driscoll. He went on to
state ‘of course we could still
fire him and pay the going rate
for that™”.

The Tribunal noted that in
2005 five of Mr Dunn’s other
reporters were banned by
football clubs for writing stories
that the clubs did not like. No
action was taken against them.

The Tribunal added:
“Although Arsenal Football
Club informed the Press
Complaints Commission that
they would be satisfied with an
apology, no apology was
provided. Nor was the issue
subject to any litigation.”

ON 22 March 2006, said the
Tribunal’s judgement, Sports
Editor Mike Dunn received a
complaint from the Press
Officer of Charlton Football
Club about an article on
Manager Alan Curbishley.
The Claimant took a short cut
himself by relying on another
journalist as his source and not
carrying out checks himself.
Mr Dunn told Managing
Editor Stuart Kuttner about
the complaint. Mr Kuttner
appointed Deputy Managing
Editor Paul Nicholas to hold a
disciplinary hearing. Mr
Nicholas asked for advice from
the Company’s lawyers as to
whether the Claimant could be
dismissed. He stated in advance
of the hearing that the Claimant
had “blatantly lied” about the
quotations in his story.

Issue

Mr Nicholas advised Deputy
Editor Neil Wallis that the
Legal and HR advice was that
they probably could not
successfully dismiss him,
because this issue was not
sufficiently worse than the first
conviction to merit skipping a
final warning and dismissing
him.

Mr Turner represented the
Claimant at the hearing. Mr
Turner requested information on
comparisons with complaints
against other sports writers in
similar situations. Mr Nicholas
did not provide the information.

Mr Nicholas wrote to Mr
Coulson and Mr Kuttner. He felt
he had enough to give the
Claimant a written warning

Chariton
complaint

rather than “safely dismissing.”
Mr Coulson replied authorising
him to “go ahead with a final
written warning.”

The Claimant appealed
against the final written
warning. The appeal was heard
by Mr Wallis. Mr Turner asked
for information on the number
of complaints received from
clubs in the past nine years
during the Claimant’s service
and whether any other sports
writers had been the subject of
disciplinary proceedings.

Mr Turner also asked whether
the journalist involved in Wayne
Rooney’s successful libel action
against the News of the World
had been disciplined. The
requests were ignored. The
Claimant’s appeal was
unsuccessful.

The Tribunal added: “The
Claimant continued to feel very
stressed. This is entirely
understandable. He had been
subject to two unjustified
disciplinary hearings that had
taken place as a pretext to
justify the Editor’s desire to get
rid of him.”

This was confirmed by the
fact that “they refused Mr
Turner’s request to overturn
the Claimant’s second
disciplinary warning after Alan
Curbishley’s book showed that
the article he had written about
him had been true.”

Kuttner: Bullying

No policy

to help
disabled

THE News of the World was
condemned by the Tribunal
for failing to have a policy on
disability and failing to
consider whether Matt’s
mental illness amounted to a
disability.

The Tribunal’s judgement
said: “The Claimant’s sickness
absence was considered by
their Director of Human
Resources, together with other
Human Resources Advisers,
their Occupational Health
Manager, their Occupational
Health Doctor and a number of
senior managers, including the
Editor.

Evidence

“Yet none of them sought to
ensure that medical evidence
was obtained for an assessment
to be made as to whether or not
the Claimant’s mental illness
amounted to a disability.

“We find this failing on the
Respondent’s behalf most
surprising. It is a failing that

KUTTNER WAS
EVASIVE AND
UNGONVINGING

THE Tribunal did not have a
good word to say about Stuart
Kuttner, Managing Editor of the
News of the World.

The Tribunal recorded that Mr
Kuttner took part in Management’s
phone bombardment against Matt
when he became ill with work-
related stress.

Then when Matt declined to be
visited at home by NI’s
Occupational Health Manager,
Ann Carville, shortly after he
became ill, Mr Kuttner
immediately suspended his sick
pay.

The Tribunal’s judgement said:
“Mr Kuttner decided to stop the
Claimant’s sick pay. He wrote to
the Claimant by letter dated 4
August 2006. He informed him
that he was disappointed at the
Claimant’s failure to respond to Ms
Carville’s request to contact her.

Threat

“He asked him to contact Ms
Carville again to organise a
medical examination. He finished
his letter by stating that if he failed
to do this, it would be treated as
a serious breach of contract of
employment.

“Mr Kuttner’s explanation for his
decision to refuse sickness pay at
that early stage was that it was a
“shot across the bows.” We find it
to be an extension of the bullying
behaviour towards the Claimant
that he and other managers had
been carrying out before his
sickness absence.”

The Tribunal’s judgement said
that on & January 2007, Mr

Kuttner, HR Director Ann Paul
and HR Business Partner Lesley
Kerry held a meeting about the
Claimant. They decided to dismiss
him on the grounds of capability
due to continued sickness once his
reinstated sick pay expired.

The Tribunal added: “They
were key players in the process
leading up to the Claimant’s
dismissal and they were not
interested in facilitating his return
to work.

“The Claimant’s sick pay was
due to expire on 10 February 2007.
The decision not to extend sick pay
was made by Mr Kuttner. In his
witness statement, he gives a
variety of reasons for his decision.
We do not accept them.

“We find that the main reason
for Mr Kuttner’s decision was that
he wanted to get the Claimant out
of the Respondent’s employment.

“We did not find Mr Kuttner to
be a convincing witness in a
number of respects such as (for
example) his evasiveness as to how
the treatment of the Claimant
compared with that of other
journalists that had written
inaccurate articles.

“His witness statement
contained contradictions. He stated
that he did give consideration to
extending sick pay under the
long-term sickness and disability
scheme, but later stated that he
believed the scheme was in disuse.

“Extending the Claimant’s sick
pay would have interfered with the
objective of dismissing him as it
could have prolonged the time
before dismissing him.”

Gomplaint ahout lack of stories

THE Claimant was making less contact
with the sports desk, said the Tribunal’s
judgement, and ‘‘producing fewer stories
(understandably in view of the grounds
for his final warning), but Sports Editor
Mike Dunn has exaggerated the extent
to which he did so.”

“Matters came to a head in July 2006.
Mr Dunn asked the Claimant to report into
work every day at 10am.This must have
been a humiliating requirement for the
Claimant as no other sports journalist on

next day as required. There is a dispute
about the Claimant’s explanation that he was
awaiting delivery at home of a book by Alan

Curbishley that was to be serialised.

“Mr Dunn, in his witness statement, said
that they received no communication from
the Claimant on the day in question. This
is at variance with the contemporaneous
documentation, namely that the Claimant

telephoned at 10.15am.

“It is another example of Mr Dunn
seeking, with hindsight, to portray the

hearing on 25 July 2006.

dated 15 July 2006, to a disciplinary

“We have considered the evidence
provided to us as a whole for the period
from August 2005, following Arsenal
Football Club’s complaint about the Toure
article, to 15 July 2006 when the Claimant
was invited to another disciplinary hearing.

“We find the behaviour to have been a
consistent pattern of bullying with the
intention of removing him from their
employment, whether through a negotiated

runs contrary to paragraph 38
of the ACAS Code of Practice
on Disciplinary and Grievance
Proceedings.

“An even more striking
omission on the part of the
Respondent is that we were
informed they do not have any
policy on disability. For a large
employer such as the
respondent, this is a significant
failure to comply with guidance
given in the Disability Rights
Commission’s Code of

Turner: Very

impressive

GENERAL Secretary Steve Turner
was a ‘“‘very impressive witness,” said
the Tribunal’s judgement.

It added: “Mr Turner gave
unchallenged evidence that he was
involved in three similar cases to that

the team was required to do so.

“The Claimant did not attend the office

Claimant in as bad a light as possible.
“The Claimant was invited, by a letter

settlement package or through a staged

. . 0 Practice.”
process of warnings leading to dismissal.”

Coulson: Nasty

From Page 1

unfair dismissal claim. We have
considered our overall view of the
evidence of the witnesses, including
documentary evidence. There were many
occasions when we felt that witnesses of
the Respondent were giving evidence that
was inaccurate, evasive or unsatisfactory
in other respects.

“We were, overall, far more impressed
with the evidence of the Claimant and his
witnesses.

“Earlier we made findings that the
disciplinary processes carried out against

BULLIES EXPOSED

the Claimant prior to his illness were a
pretext for a desire to get rid of him as
an employee.

“We have considered whether the
Respondent’s motivation changed, at
least by the time of the Claimant’s
dismissal.

“We find that the Respondent’s long-
standing desire to remove the Claimant
continued and we are not persuaded that
capability was the reason, or principle
reason for the Claimant’s dismissal.

“It is correct that the Claimant was not

dismissed swiftly after becoming ill.
The Respondent did not, therefore, get the
Claimant out “as quickly and cheaply as
possible” as instructed by Mr Coulson to
Mr Wallis in an email message dated 19
July, 2006.

“By the time of the Claimant’s dismissal,
Mr Coulson had left the Respondent’s
employment. We found that the
Respondent’s senior management team
shared Mr Coulson’s goal of removing the
Claimant.

“In the circumstances of this case, the
Respondent would probably have
dismissed the Claimant much earlier on

the pretext of their manufactured
allegations of misconduct leading to a third
disciplinary hearing on conduct grounds,
had the Claimant not become seriously
ill shortly before the scheduled third
hearing.

“Our findings of fact show that the
Claimant’s ill-health was caused by the
Respondent’s bullying treatment of him.
Some recognition of fault on their part
and expression of a genuine desire to make
amends were a necessary part of any
healing process for the wrongs they had
done the Claimant. The Respondent did
not do this.”

same path.

“In each case, the journalist
was unreasonably subjected to
disciplinary proceedings,
realised that the newspaper
felt his face did not fit any more
and they were trying to drive
him out. The journalist asked
if a severance package was
available to resolve the matter.

“In each case, the suggestion
of a severance package was
raised by the journalist
concerned and taken up by
management.

of the Claimant at the News of the
World which had each taken the Tuyrner: Uncha"enged

“The Respondent’s actions
in this case are entirely
consistent with what Mr
Turner has described in the
other cases.”

The Tribunal said that
Management’s attitude
towards Mr Turner “‘showed,
at best, an unwillingess to
allow him to do his job of
representing and supporting
the Claimant and, at worst,
appears outright dismissive or
hostile.”

SPORTS Editor Mike Dunn’s
attempt to denigrate Matt’s
ability in his witness statement
did not hoodwink the Tribunal.

The Tribunal’s judgement said:
“We find that Mr Dunn has, with
the benefit of hindsight and in
order to attempt to bolster the
Respondent’s case, exaggerated
any shortcomings the Claimant
may have had.”

Matt joined the News of the
World in 1997. His annual
appraisals for 1998, 1999, 2001
and 2002 classified him as “very
good”, “good”, “good” and
“satisfactory.” Mr Dunn’s
comments on each of the
appraisals were very positive.
Matt was promoted twice in this
period. No staff appraisals were
carried out in other years.

The Tribunal added: “There
was one slight reservation in the
2001 assessment. Mr Dunn wrote:
‘He does not pull as many stories
as we would ideally like. However,
he has made excellent contacts

in the North, can be a gifted
writer.

“The Claimant wanted to
relocate to London. Mr Dunn sent
an email to Mr Coulson, dated 18
January 2001, requesting that
the Claimant be promoted to
Chief Football Writer and to
move from Manchester to
London. His pay was to rise by
£6,000 from £44,000. Mr Dunn’s
proposals for the Claimant were
approved.”

The Tribunal said Mr Dunn
stated in his witness statement that
he moved the Claimant to London,
not to promote him, but to keep
a closer eye on him as he was
increasingly concerned about the
Claimant’s productivity, quality of
stories and the source of those
stories.

The Tribunal added: “The
contemporaneous documentation
is more convincing to us than a
witness statement produced for the
purpose of defending these
proceedings.”

Nicholas was
plainly lyin

PAUL Nicholas, Deputy
Managing Editor of the News of
the World, was branded a liar
by the Tribunal.

Matt’s barrister, Matthew
Sheridan, raised with Mr Nicholas
the case of Mosley v News of the
World in which reporter Neville
Thurlbeck was found to have
blackmailed one of the prostitutes
in the case and to have taken no
notes to confirm his quotations.

The Tribunal said: “Mr Sheridan
cross-examined Mr Nicholas on
the issue of whether Mr Thurlbeck
had been subjected to any
disciplinary action in respect of his
article.

“Mr Nicholas replied that he did
not know, although he reluctantly
accepted that he is still employed
by the News of the World.

“Mr Nicholas’s evidence that he
did not know whether Mr
Thurlbeck had been disciplined
was, at the very least,
disingenuous.

“Mr Nicholas described the
senior management team at the
News of the World as being ‘close
knit.” This is plausible as the
workforce is comparatively small.

Nicholas: Disingenuous

“Itis also confirmed by the very
active involvement of the senior
management team of the News of
the World in the disciplinary
actions against the Claimant.

“We do not believe Mr
Nicholas’s professed ignorance.
He was, to put it plainly, lying to
us in this part of his evidence.”

The Tribunal added: “The
Mosley judgement made
instructive reading. It was
instructive partly because it is
evident that the misconduct
committed by Mr Thurlbeck was
of a totally different magnitude to
that of the Claimant.”



