
•
•

•
•
•
•

•

•
•

•
•

•
•
••

•

•

•

Published by the British Association of Journalists, 89 Fleet Street, London, EC4Y 1DH. Phone 020 7353 3003. Fax 020 7353 2310. Email: office@bajunion.org.uk Website: www.bajunion.org.uk
Printed by A.R. Adams & Sons, Dour Street, Dover, Kent, CT16 1EW

Freelance
forum

Key Facts
● RPI INFLATION: January 1987 – 100.
May 2008 – 215.1. Rise in past year 4.3
per cent. 
● AVERAGE EARNINGS: 2000 – 100.
April 2008 – 133.5. Private sector rise in
the past year, including bonuses, 3.8 per
cent.
● UNEMPLOYMENT: At 30 April was
1,640,000. Up 38,000 in 3 months.
● HOUSES: Halifax national house
price index: 1983 – 100. May 2008 –
595.9. Annual change –3.8 per cent.
● MOTORING: AA’s system for mileage
rates for petrol cars averaging 10,000 miles
a year: Car cost new up to £10,000 –
39.48p a mile.  Car cost new £10,000 –
£13,000 – 48.17p a mile.  Car cost new
£13,000 – £20,000 – 63.03p a mile.

By Jane Furnival
KILL fees are the thin end of the wedge.
Now, some editors starve journalists to
death by not paying even 50% for
commissioned work, if it is unused. 

“I spent a week doing a piece for the
Sunday Express and it didn’t appear,”
laments a member. “I’ll be lucky if I can
winkle  £150 out of them as the Express
doesn’t do kill fees.” 

“Prima has recently reduced the
number of words per page from 600 to
500 and correspondingly reduced the fee,”
writes another member. “In fact, it’s
h a r d e r  t o  w r i t e  f e w e r  w o r d s
encapsulating the same amount of info
in a suitably entertaining form.” 

“The Standard tends to sit on
commissioned features for a long time (in
one case, for five months!) and payment
is not forthcoming until publication,”
comments a member. A Sunday paper
property section has not paid someone
for a piece written last year. The Daily
Mail owes money for an article submitted
in February. A piece written for The
Times in January was paid for in May. 

Ideas theft
The theft of ideas is breath-takingly

awful and here’s one concerning a
national newspaper. “I pitched a story
about a writer to the features department,
but they claimed that the literary editor
had already set up an interview,” a
member relates. 

In fact, the paper set up the interview
some time later. This happened twice.
Now, before pitching any idea, our
member gets signed statements from
interview subjects and PRs saying that
they have not spoken to the paper. 

I had a meeting with Philippa Stroud,
head of the Tory thinktank Centre for
Social Justice, a would-be MP, and put
to her some concerns about the state of
freelancing and the limitations of
employment tribunals .  She was
sympathetic and promised to pass on my
remarks to relevant bodies, so let’s hope
I hear back with a promise of action.

Feewatch
Mail Group title, £1,500 for 2000-word

feature. Real-life feature for a tabloid,
1500 words, £1,000. Glossy magazine
health feature, 1500 words, £550. Daily
Mirror, £300 for a 700-word feature. 

Evening Standard, 800-word feature,
£350. Daily Telegraph, 600-word feature,
£350. The Guardian, 1200-word feature
for Work section, £325. Yours magazine,
a single case-study feature, 750 words,
£250. Prima, 500 word single page
feature, £225. 

Oxford Mail, news piece, 250 words,
£50. GMTV, three-minute live TV
appearance ,  £150.  TV morning
programme tip-off fee, £100. 

HELP US, OH
WISE ONES!

Share your
freelancing
know-how

Your finances
THE audit of BAJ’s 2007 accounts has been completed. The auditors, Civvals,
of London, W1, found our affairs to be in order. You’ll see BAJ had a surplus
of £6,182 on the income and expenditure account. Enclosed is a copy of the
audited accounts which includes the Statement to members required under
Section 32A of the Trade Union and Labour Relations (Consolidation) Act
1992.

Our Management Accounts from 1 January until 31 May are: 

EXPENDITURE
Legal expenses/Helpline 
premium 7,973.16
Legal advisers’ retainers 10,496.65
Legal adviser’s, NEC’s and FOCs’ 
insurance 414.17
Other legal bills/court charges 2,671.01
Tax Helpline 538.55
BAJ Press Cards 1,077.46
UK Press Cards 363.63
Student Press Cards 10.00
Company search fees 3.53
BAJ NEWS 2,801.19
Pay/NIC (S. Turner) 9,206.28
Pay/NIC (D. Thomas) 8,636.23
Keyman insurance 705.91
Telephones (4) 1,254.93
Facsimiles (2) 265.00
Mobile telephone 330.68
Computer support 102.98
Website 49.99

Equipment Fund 110.97
Photocopying 114.26
Postage 373.36
Stationery/printing 713.35
Secretarial 2,630.80
Bookkeeping 470.00
Bank and BACS charges 148.37
Office rent 1,084.68
Service charge 526.83
Office rates 493.30
Office water rates 196.72
Sundry expenses 178.20

TOTAL 53,942.19

TOTAL INCOME 54,860.46
TOTAL EXP 53,942.19

IN HAND £918.27

Reserves: £15,161.00 
Savings: £1,500.00

INCOME
Advance/arrears subs 1,680.00
Donations 1,167.50
Bank interest 106.48
Legal fees for compromise
agreements 1,000.00
Dividends 6.56
Sale of mobile phone 31.92

Monthly subs received 
January 10,086.00
February 10,161.00
March 10,294.00
April 10,213.00
May 10,114.00

TOTAL 54,860.46

•

13 How do you find and keep good
contacts?
14 What do you see as an acceptable time
for the client to pay?
15 What do you do about late payments?
16 What questionable or immoral
practices are you aware of (eg lavish gifts,
payment for product mentions)?
17 What proportion of your working
week do you spend on admin? (Admin
is any business activity that is not
researching, writing and pitching ideas).
18 What proportion of (a) motoring
costs, (b) household utility bills and (c)
home telephone do you expect to be able
to charge as business costs?
19 What advantage (if any) is voluntary
registration for value added tax when fee
income is below the threshold for
compulsory registration (currently
£67,000)
20 When is a good time (if at all) to set
yourself up as a limited company?

Cedric looks forward to receiving
your know-how on all or any of these
questions as soon as convenient to you.

•

do it – about an editor who is “sitting
on” an idea and not making a decision?
7 How important is a commissioning

letter vis a vis an oral commission?
8 To what extent have you been able to

charge expenses in addition to the fee?
9 How possible have you found it to

negotiate higher fees?
10 How important is it to keep the
rights to syndicate your own work and
how practicable is it to agree this with
the first user?
11 In a news feature of 800-1,200 words,
what is the optimum number of sources
to be quoted? 
12 Are you ever asked to supply (a) a
headline and (b) a standfirst and, if you
are, what have you done about it?

WITH the support of BAJ freelance
writers, we plan to compile a good
practice guide for the benefit of
present and future freelance members.

As a freelance, you have a huge
amount of experience and knowledge.
We are inviting you to share that wisdom
in response to any or all of the questions
below.

Please elaborate any answers as fully
as you wish.

Cedric Pulford will then compile the
replies into the good practice guide. 

He is the former editor of Freelance
Forum in BAJ NEWS, and he also ran
the NCTJ/Pulford Media course,
Successful Freelancing. 

All contributions will be treated
anonymously. We’ll be pleased to 
accep t  r e sponses  by  emai l  to
office@bajunion.org.uk, fax to 0207 353
2310, or post to BAJ office, 89 Fleet
Street, London EC4Y 1DH.

Over to you … please help!
Let us know in which medium you

mainly work – print (ie, newspapers,
magazines, wire services), radio,
television or internet – and then answer
as many as you wish of the following
questions. One is fine; so is 20, or any
number in between! 

(Please note that if you work in
broadcasting, not all the questions will
apply.)
1 What are the most fruitful ways for

finding ideas?
2 What is the best medium of

communication (phone call, email, fax,
letter) to pitch an idea (a) to an editor
with whom you’ve worked already and
(b) to a new outlet?
3 How do you find out whom to pitch

to in a large news organisation?
4 How much of a problem, if at all, is

theft of ideas? 
5 What is the relative importance for you

of working with existing clients and
opening up new markets?
6 What do you do – and when do you

Please use the enclosed form to sign up a member

No 58 Quarterly         June 2008

BAJ wins damages for over 130 journalists

BBAAJJ IISS
OONN DDRR
WWHHOO !! SPORTSWRITER Tony Stenson who

was BAJ’s first FOC at the Daily
Mirror is standing to fill a vacancy on
the National Executive Committee.

It arises from the resignation of James
Hole who had served on the NEC from
the very first day of the union.

Tony worked at the Mirror for 28 years
until taking voluntary redundancy in
2003. He now works at Express
Newspapers.

He belongs to the Sports Writers
Association, the Football Writers
Association, the Association of Golf
Writers and is a Director of Combe
Wood Golf Club, Kingston, Surrey.

The period of office is until the
biennial conference in October 2009.

Members can nominate colleagues or
themselves. Candidates must have been
journalists for at least five years.

Send nominations to BAJ, 89 Fleet
Street, London EC4Y 1DH. If there are
two or more candidates, an election will
be held. Closing date: July 14.

James, former FOC of MGN’s
Publicity Chapel and, until his recent
early retirement, employed at the
D e p a r t m e n t  f o r  I n t e r n a t i o n a l
Development, was one of three people
who inaugurated BAJ on 20 May, 1992.

Steve Turner said: “James gave great
service to the union. He will be badly
missed by the NEC and me.”

The NEC will ask the next  conference
to make James a Member of Honour.

Tony to stand for NEC

NNUUJJ LLIIEESS
IF anyone doubts that the NUJ is a
lying and pathetic union, just consider
what its National Officer for National
Newspapers Barry Fitzpatrick said about
BAJ at the Racing Post tribunal case.

His witness statement on behalf of 4
NUJ claimants said: “It is the NUJ’s
very firm view that the BAJ is not
representative of journalists at MGN and
is, in effect, controlled by management.”

Steve Turner said: “A ‘controlled’
union would hardly sue MGN. In fact,
BAJ has been involved in 7 court cases
against MGN in the past 18 months.

“Fitzpatrick’s smear is outrageous.
The extremist-dominated NUJ just lies
compulsively.”

BAJ has won compensation
totalling about £500,000 from
MGN for more than 130
journalists on the Racing
Post and associated titles.

The out-of-court settlement was
reached on the steps of the Employment
Tribunal at Stratford, East London, on
June 2, over MGN’s breach of laws
governing the transfer of companies. 

MGN failed to inform or consult BAJ
before the Racing Post and associated
titles were transferred to a new employer
on May 29 last year. 

All journalists in the BAJ Bargaining
Unit will each receive 6.5 weeks’ pay,
free of tax. Payments range from about

£3,000 to £5,000.
Barrister Noami Ling handled the case

for BAJ. She said the deal is a good one
as there would have been a significant
risk of obtaining less money if the case
had gone ahead in the tribunal. 

The Company did not tell BAJ about
the transfer of staff to a dormant Trinity
Mirror subsidiary, Centurycomm
Limited, until the day the deed was done.

Under the Transfer of Undertakings
(Protection of Employment) Regulations
(TUPE), MGN was obliged to inform
and consult BAJ long enough before the
transfer to enable talks to take place.

As a result of the arbitrary transfer of
staff to Centurycomm Limited and
then selling it on to another company,

MGN and Trinity Mirror deprived the
journalists of TUPE protection of
pensions, terms and conditions and
early retirement benefits.

Centurycomm Limited was sold to FL
Partners in the Republic of Ireland on
October 1 last year.

Recognised
MGN agreed in 2003 to recognised

BAJ at the Racing Post and associated
titles although BAJ had only two
members among the journalists and the
NUJ had about 50 members.

MGN Management preferred to work
with the BAJ because we were already
representing more than 500 journalists
on the Daily Mirror, Sunday Mirror and
The People. The NUJ tried to get our
recognition agreement declared a sham,
but lost cases in the Central Arbitration

Committee, the High Court and the
Court of Appeal. 

However, the NUJ was successful in
pressurising the racing journalists against
joining BAJ and, at the time of the sale
only three of them were BAJ members.

So when FL Partners took over, BAJ
relinquished its recognition. The
rationale for recognition – that the
racing titles belonged to MGN – no
longer existed.

Steve Turner said: “As the recognised
union when MGN broke the law, only
BAJ could bring the TUPE claim against
MGN. So we shouldered the cost and
effort of the  action.

“The BAJ NEC and I are delighted to
have achieved a great victory for the
racing journalists.”

• A guide to the TUPE Regulations is
printed on the centre pages.

SUNDAY Mirror reporter Vivienne
Rook flashes her BAJ UK Press Card
(right) in an effort to save the world.

The make-believe character is seen in
the BBC’s Dr Who, showing her photo
card to get into 10 Downing Street.

Rook wants to warn the PM’s wife
that he is an evil Time Lord hellbent
on destruction.

Sadly, she is bumped off before Dr
Who (above) can triumph over evil.

In real life, our photo UK Press
Card admits members into various dos
arranged at the PM’s residence with
only the risk of being bored to death!



Coulson orders: Get
rid of sick writer

STRUGGLING
IN THE RAIN
- BUT TERRY
MAKES IT

EDITOR Andy Coulson did
not send a get-well card
when his sportswriter Matt
Driscoll, 40, became ill with
stress.

Coulson, then Editor of the News of the
World, just sent an email to his Deputy
Editor saying: “Want him out as quickly
and cheaply as possible.”

The Editor’s unsympathetic email was
revealed at the Employment Tribunal in
Stratford, East London.

Coulson resigned from the paper in
January 2007 when his royal correspondent
Clive Goodman was caught bugging the
mobiles of members of the Royal
Household. Goodman was subsequently
jailed. 

C o u l s o n  i s  n ow  D i r e c t o r  o f
Communications for the Conservative
Party.

The tribunal is hearing BAJ member
Matt’s claims for unfair dismissal and
disability discrimination.

The tribunal was told that Coulson’s aides
leapt into action over Coulson’s “get him
out” email and bombarded Matt with phone
calls, emails and recorded letters to his

home between July 19 and August 7, 2006.
The newspaper demanded that Matt go

to its Wapping office to see the Company
Doctor, Andrew Deuchar. He declined to
do so because he was too unwell. 

HR then said the Company Occupational
Health Manager Ann Carville would visit
him at home. Matt declined this as well,
saying he was happy with his GP’s support.
Ms Carville called anyway.

This all happened despite the fact that
Matt’s GP had told him to distance himself
from his newspaper office because his stress
was work-related.

Easily led
When Matt declined to see the Company

Doctor, he said he was willing to see an
independent doctor. Dr Deuchar then
arranged for Matt to see a specialist, but
he emailed HR to say: “I would caution
that the psych may be as easily led as the
GP.”

Matt’s barrister, Matthew Sheridan,
asked Kuttner about his email to Coulson
over Matt’s illness: “You were updating Mr
Coulson on how his plan to remove Mr
Driscoll quickly and cheaply was going?”

Kuttner replied: “That may be what Mr

Coulson wanted, but that wasn’t
happening.”

Matt was dismissed in April last year
while still off sick.

Matt told the Tribunal that Coulson took
against him when he became Editor.

Just before Coulson was appointed,
Matt was told by his Sports Editor, Mike
Dunn, that he was being promoted to Chief
Sports Writer, but Coulson blocked it.

Matt told the Tribunal that three
unwarranted disciplinary charges were
brought against him to try to pressure him
into resigning.

Two of the charges concerned complaints
from football clubs and the third alleged
that Matt was being unco-operative with
Sports Desk executives.

Matt refuted the complaints from the
clubs which did not result in legal
proceedings or any apologies being printed
in the News of the World. He also refuted
the charge of being unco-operative.

The tribunal heard that at the second
disciplinary hearing Steve Turner, who
represented Matt, pointed out that the paper
was required by law to be even-handed over
its treatment of staff.

So he asked for details of complaints

from any football clubs, players or agents
during the nine years that Matt was
employed on the paper and details of any
other sportswriters who were subjected to
disciplinary action. The request was
ignored.

Matt told the tribunal that it was the stress
of the unreasonable disciplinary
proceedings that made him unwell. His
illness was prolonged by the harassment
to which he was subjected.

Concerned
Matt’s father Robert Driscoll told the

tribunal that he wrote to the newspaper to
say that his son’s GP was concerned to hear
of the unremitting bombardment of letters,
phone calls and emails from the News of
the World straight after his son’s illness was
diagnosed – plus a call in person at his
home.

Robert said the GP considered that his
son’s illness was due to the immense stress
he had been put under by his employers
in recent months. 

Kuttner told the tribunal: “Mr Driscoll’s
father was completely distorting reality.  We
were trying to help.”

Kuttner claimed Matt was only subjected
to disciplinary charges because of
unsatisfactory work. He said Matt was
dismissed because he could not say when
he would be well enough to return to work
and the paper needed to replace him.

Steve Turner told the Tribunal that he
had been involved in three similar cases
to Matt’s at the News of the World which
had each taken the same path. 

The journalist was unreasonably
subjected to disciplinary proceedings,
realised that the newspaper felt his face
did not fit any more and was trying to drive
him out. 

The journalist therefore asked if a
severance package was available to resolve
the matter. It was what the newspaper
wanted, said Turner.

The hearing was adjourned until
September 4.

A MEMBER wrote two highly
regarded columns for a national
magazine on a freelance basis for nearly
20 years.  Then he was terminated
without a penny in compensation.  

It happened after a new Editor was
appointed to the magazine.  The new
Editor imagined that a freelance could
be discarded at any time regardless of
his length of service.  

In fact, the Editor told General
Secretary Steve Turner as much when
Turner rang him to talk about
compensation. The Editor said our
member was self-employed and wasn’t
entitled to anything.

The Editor was wrong.  A freelance
doing a regular assignment is legally
entitled to reasonable notice of cessation
of that arrangement.  

Our member was obviously due
some notice money, but the question
was how much?  Such cases are
usually settled out of court and
consequently the law books contain no
guidance on what may be reasonable
terms.  

Staff journalists on the magazine
often have contractual notice of three
months.  At the same time, the
maximum statutory notice is 12 weeks
after 12 or more years’ service.  

BAJ’s lawyers decided to claim 12
weeks’ money, totalling £4,800.  A
letter before action was sent to the
magazine asking for this amount.

In response, the Company offered
him £1,000 as a “goodwill gesture.”
Our member had no trouble declining
the Company’s generosity.

When BAJ issued proceedings, the
Company’s lawyers obviously got
involved.  They knew the law was on
our member’s side and quickly settled
the claim in full without wasting any
more of anyone’s time.

Steve Turner said: “The Editor not
only tried to short-change our member,
he didn’t even send him a letter of
thanks for his many years of superb
service.”

BAJ’s running maestro Terry Newell
had a tough time during his 28th
consecutive London marathon and took
8hrs 16 mins to complete it.

Several days later, he became unwell and
was taken to hospital by ambulance. 

He was found to have suffered a small
heart attack, possibly during the race. He
may have to have heart surgery.

Undaunted, Terry is determined to run
next year’s London marathon (his
daughter is determined he won’t!) 

There are now only 23 runners who have
finished every race – including Terry.

Terry penned the following account of
the race:

OH, to be in England when April is there
to do the Flora London Marathon in

lacerating wind and Arctic showers.
Those African stick men shifted like the
wind and put in a 2 hour 5 minute effort,
leaving the also-rans like me struggling.
Our lot included the girl on stilts, the oldest
man, and the wonderful array of fun
runners decked out for charity. 

The start at Blackheath was cold
enough, but it got colder and wetter on
the way into the City. For the first time,
I didn’t dump the black bin bag. Tower
Bridge is always a joy. Along that white
line in the middle of the road in broad
daylight for the 28th time without being
chased by the Old Bill to take a breath
test. Yipppeee!

Coming off Tower Bridge, sploshy rain
chilled to the bone. A kind lady, with her

daughter, offered me her brolly. She was
going home to her flat in Limehouse, just
down the road a bit. The brolly kept the
rain off and was a good windshield in
between the showers.

Slight trouble on some stairs early in
March forced a reduced pace which was
not enough to keep the body heat up.

Hours – and frozen aches – later, Big
Ben was a great sight, but the time on his
face was depressing.

Trudging into The Mall and up to the
finish was hardest of all. 

My impression of Gene Kelly doing his
Singing in the Rain didn’t quite come off.

The brolly was keeping the rain off, but
there was no spring to do the heel-
clicking bit.

LEGAL BRIEFING SPECIAL
THE Transfer of Undertakings (Protection
of Employment) Regulations 1981 (“the
old Regulations”) were intended to protect
employees’ rights when a business is
transferred from one owner to another.
They were designed to give effect to EC
Council Directive 77/187. 

Following the introduction of further
Directives it became necessary to add the
new provisions to UK Law. That was one
of the main reasons for the introduction
of the Transfer of Undertakings
(Protection of Employment) Regulations
2006 (“the Regulations”).

The main difference between the new
Regulations and the previous Regulations
is the introduction of an additional
concept – a ‘service provision change.’
This is dealt with below.

As under the old Regulations, the new
Regulations govern a situation, where one
employer (the seller/ transferor) proposes
to transfer his business or part of it to
another employer (the buyer/ transferee). 

Consultation
The employer of all employees affected

by a transfer, whether he is the seller or
the buyer, must inform and consult with
t h e  r e c og n i s e d  u n i o n  o r  s t a f f
representatives of their respective
employees affected by the transfer.

The obligation to inform requires
specific details to be provided to employee
representatives before the transfer takes
place. This is so as to enable consultation
to take place if necessary. The required
information is:

•The fact that the transfer is to take place.

• The approximate date of the transfer.

• The reasons for the transfer.

• The “legal, social and economic”
implications of the transfer for the affected
employees.

• The measures which the employer
envisages taking in relation to the
employees connected with the transfer. If
no measures are envisaged, employees
must be informed of this.

• If the informing employer is the
seller, the measures which the buyer
envisages taking in relation to the affected
employees in connection with the transfer.
The buyer must provide this information
to the seller in time for him to comply with
this requirement.

The obligation to consult arises only
when the employer proposes “taking
measures” in relation to affected
employees, but requires consultation to
occur “with a view to seeking employees’
agreement”.  It should be noted that this
does not mean that the employee’s
agreement is required or that consultation
will result in a change in the outcome. 

If there is a failure to inform or consult
with employees in the manner set out
above, then a complaint may be made by
the trade union or staff representatives to
an employment tribunal. It is normally
necessary to present such a complaint
within 3 months but that time limit can
be extended.

The potential sanction for failure to
inform and consult, is a declaration from
an employment tribunal and an award of
up to 13 weeks’ pay for every affected
employee.

Contract of Employment Rights
When a transfer takes place, the

contracts of employment must be
transferred automatically from the seller 

to the buyer and employees’ terms and
conditions must be guaranteed.

If an employee’s employment is not
transferred or is terminated by either the
seller or the buyer for a reason connected
with the transfer, the employee is entitled
to bring a claim in the tribunal. His/her
dismissal will be regarded as automatically
unfair entitling them to compensation,
unless the employer can establish an
‘economic, technical or organisational’
reason for the dismissal.

However, such a reason will very often
amount to a redundancy situation in
which case employees would be entitled
to full consultation and compensation. 

Service Provision Changes
The introduction of the concept of a

‘service provision change’ is an attempt
to clarify situations involving the
reassignment of services.

A ‘service provision change’ could occur
in a number of ways. For example, such
a change would take place if an employer
decided that they wanted the picture
editing currently done in-house to be done
by a different company. This is commonly
called ‘outsourcing’. Alternatively they
might decide that they want work that had
been outsourced to be brought in-house
or that they wanted to change the
contractor that they were using for picture
editing.

In any of these situations the Regulations
say that a transfer has taken place. The
effect of this is that the company who takes
on the provision of, in our example, picture
editing, takes on the contracts of
employees already doing that work. This
means that if picture editing is outsourced
from a London paper to Leeds, the
company in Leeds assumes responsibility
for the contracts of the London based
employees. The employees have their
employment transferred to Leeds.

T h e  s i t u a t i o n  b e c o m e s  m o r e
complicated if the employees do not want
to leave or if there is not sufficient work
in Leeds for the transferred employees to
be employed.

Regulations 4(7) and 4(8) govern what
happens in this situation. In short, if an
employee objects to the change of
employment, then there will be no transfer.
It is important to stress that technically
that does not mean that the employee is
redundant, his/her employment just ends
without a dismissal taking place and he/she
gets no compensation. 

It thus tends to be inadvisable for an
employee to object to the transfer by
invoking the Regulations because it risks
their employment simply being terminated. 

Most contracts of employment will
contain a ‘mobility clause’ which prevents
an employer from reassigning an employee
to a different location. In this circumstance,
their employment would technically
transfer, in our example, to Leeds, but the
employee would, in all probability, be
dismissed on grounds of redundancy.
Technically the new employer would be
liable for any redundancy payment, but
in reality the new and old employer would
often reach some agreement regarding
such payments.

Collective Agreements
Regulation 5 has the general effect of

protecting the continuity of collective
agreements following a transfer. Therefore,
the general rule is that following a
transfer the collective agreement will
operate as if it had been made between
the buyer and the recognised trade union.

Trade Union Recognition
Regulation 6 preserves trade union

recognition following a transfer. The
effect is that a trade union recognised by
the seller before the transfer will be
deemed to be recognised by the buyer
following the transfer.

Share Sales
As stated, the Regulations are designed

to protect the employees contracts when
there has been a change in the identity of
their employer. For this reason, the
Regulations do not apply to share sales
because in those circumstances there is
no change in the identity of the employer
– just in the identity of the underlying share
holders. The terms and conditions of an
employee’s contract remain the same.

Pensions
As a general rule the Regulations do not

provide for the transfer of rights relating
to occupational pension schemes.

However, any provisions of such a
scheme which do not relate to ‘benefits
for old age, invalidity or survivors’ will
pass to the transferee under the
Regulations. The question of what it means
for a benefit to relate to ‘old age’, for
example, still needs to be clarified by the
courts. However, there has been a case in
which it has been held that early retirement
benefits triggered by redundancy were not
‘old age’ benefits and therefore liability
in relation to them passed to the buyer.

Despite the exclusion relating to
occupational pensions that exists under
the Regulations, employees are given some
extra protection by the Pensions Act 2004,
in effect since 6 April 2005. Under the
Regulations the buyer is required to
offer employees transferred to it a
minimum level pension provision if they
had access to an occupational pension
scheme (with an employer contribution
to it) immediately prior to the transfer. It
will be up to the buyer whether to offer
defined benefit (often a ‘final salary’
scheme) or a money purchase (defined
contribution) pension provision. If the
buyer opts for money purchase benefits,
it must match the employee contribution
up to 6%.

Unlike provisions of the TUPE
Regulations, the employee and the buyer
are able to agree to opt out of the
obligations under the Pension Act 2004. 

Complete Guide
to ‘slave’ rights

WORKERS are
sold like 
slaves when
companies
change hands,
but the law
does safeguard
employment
rights quite a
bit. Barrister
Saul Margo
explains:

Newell: Doing well now and posing with his race spoils.

Regular
Freelances

DO have
rights


